Monday 23 November 2015

Kenapa Kapal Terbang boleh terbang? Kenapa ia boleh terhempas?


Tiba- tiba jek umi tanya aku,

"Kak Long, cuba teka, macam mana kapal terbang boleh terbang?" 

Aku pun cam pelik sikit. Sikit ja hahahah. Umi memang suka tanya apa apa kat aku. Tapi tetiba kapal terbang pulak.

"Hmm...." Aku pikiaq sat.

"Sebab dia ada enjin? Ada sayap untuk menstabilkan dia? Dan benda dalam airplane boleh jadikan dia terbang?" Hehehehe tak sabaq nak tengok jawapan sebenarnya apa. Banyak jawapan aku. Hakhak.

Tapi umi tak terus bagi jawapan, umi tanya lagi,

"Kenapa burung boleh terbang?" 

"Sebab Allah bagi dia sayap untuk terbang." laju pulak aku jawab kali ni. Huehuehue

"Hmmm...  Okey, okey.. Kenapa pulak kapal terbang boleh terhempas?" Banyak pulak umi tanya. Aku layan jerr.. Tak kisah, kami memang suka borak pasal alam yang Allah cipta ni ^^ .

"Sebab mungkin skru tercabut ka.. Kan hanya 1 skru. kapal terbang boleh terhempas jugak. Ataupun minyak habis.. Ataupun dalam airplane tu problem kaa... Kutt. Heeehehehehe." Merapu jek jawab.

"Kenapa pulak burung boleh jatuh?" Umi tanya lagi.

Yang ni serious aku tak tahu.

"Emm.. Entahlah miyy, haa. Apa jawapan dia?" 

"Semua ni kuasa Ar-Rahmaan. Semua Dia cipta. Semua dalam alam ni, apa yang nak jadi. Allah yang izinkan. Cer Kak Long fikir. Kapal terbang, dia besi. Berat kut. Macam mana boleh terbang? Logik dak? Sedangkan bola pun melantun tinggi dan jatuh semula dalam masa singkat walaupun ia ringan.

Haa, kan? Tengok. Kapal selam, berat ooo, besi! Macam mana boleh terapung. Feri? Walaupun Hovercraft tu boleh terapung sebab ada udara, tapi kalau Allah kata tenggelam, tenggelam lah.

Sama macam kapal terbang. Semuanya atas izin Allah. Kalau dikatakan terhempas, terhempas lah. Kereta pun, kalau kata accident, accident lah."

Muhasabah guys. Kita ni, bernafas, hidup pun atas izinNya. Kalau dikatakan Allah tak izin kita bernafas harini? Kita pindah alam seterusnya?

Hidung tersumbat masa selesema, tak boleh bernafas sehari pun dah merungut. 

Belum lagi sesak nafas buat selamanya. Belum lagi menghadapi sakaratul maut.

Sakaratul maut. Hang pi ambik pisau paling tajamss kat dapoq
tangan kanan pegang pisau, 
Tengok tangan kiri, hiris kulit, hingga isi.

Buat 1000 kali. Kita kena jarum sikit pun dah 'auchh!!' tak boleh nak pegang apa- apa.

Apatah lagi sakaratullll mauttt. Semua akan menghadapinya. Aku, hang, depa, semuaaanya. Mati itu benar. Sakaratul maut itu benar. Barzakh itu benar. Syurga itu benar. Neraka itu benar.

Cuma ia pilihan pada kita. Choice guyz, jannah or jahannam?
Go, pilih.

Dunia dah tuaa lahh awakk.. Dunia ni fake aje.. Taubatlah. Mati tak tunggu kita bertaubat. Sebelum pintuu taubat tertutup..


'

No comments:

Post a Comment

Hey, tinggalkan komen walaupun satu ^^ !