Thursday 26 November 2015

" Niqabis Hipster . "


بِسۡـــــــــمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡـمَـٰنِ ٱلرَّحِـــــــيمِ


Allah.. Sebenarnya sedih nak bercakap pasal niqabis 'hispter' ni. 

First of all, minta maaf pada pemilik gambar, sudah ditutup mata :) Kalau tuan punya post terbaca, saya harap awak ambil iktibar :) Dan perbetulkan diri semula.

Jika dulu, mak aku selalu kata, nak pakai purdah, mantapkan iman dan rohani dulu.
Dulu, payah sangat nak jumpak niqabis ni.

Now?
Buka Instagram.
Bersepah. Tak percaya? Carilah. 

Allah.. Konsep kita kan 
Ilmu
Iman
Amal

Ilmu tanpa amal tak jadi jugak. Sebab tulah sebelum buat penghijrahan, perbetulkan niat dan kaji dulu sebelum pakai niqab.

Longgarkan baju, seluar. Labuhkan tudung. Kurangkan menangkap gambar. Apa niat nak pakai niqab?

Sekarang ni, aku kesian dekat pemakai pakaian ummul mukminin yang tak tergolong dalam golongan hipster pun dah dipandang heh aje.

Tahu sebab apa? Segelintir yang mencemarkan pakaian sunnah!!!! Sepatutnya kitalah menjadi tauladan. Tolong lah, janganlah gunakan sunnah untuk trend. Tolonglah.

Menutup untuk mengelak fitnah bukan membuka fitnah.
Perkara mudah, tolong faham.

Kumpulan niqabis terbesar maaf untuk cakap, ada di Instagram. Aku nak mention tapi tak nak lah, buka aib tak pasal dapat dosa T^T .

Ya, inilah akhir zaman. Apabila sunnah dijadikan trend.
Hanya setitik nila, rosak susu sebelanga.
Hanya kerana segelintir niqabis suka mengupload gambar mereka.
Mereka memandang semua niqabis begitu.

Tolong. Jangan cari fitnah.
Lagi satu, pakai purdah tolonglah pakai baju sekurang kurangnya paras lutut. Bawah pinggul tak cukup. Ya walaupun bukan aurat tapi awak cermin dulu, awak tengah pakai niqab. 

Aku pernah, tegur DM kat Insta sorang niqabis ni yang gambar dia ada nampak lengan. Tapi dia block. Tak apa, block tak semestinya memutuskan ukhwah.

Tapi aku buka account lagi 1, gambar dia nampak lengan tu dia tak delete lagi.. Aku sedih.. Aku kecewa.. Aku tahu ramai menahan rasa hati melihat segelintir niqabi yang selfie dan upload gambar mereka. Buat mata comel comel. 

Ulang lagi, hanya setitik nila, rosak susu sebelanga.

Jangan kecam aku, aku menyuarakan apa yang ada di hati,
Aku dah tak sanggup sunnah diperlakukan begini. Setiap hari di media sosial. 

Tangkap gambar depan cermin dengan niqab hitamnya. Jubah hitamnya. Kasut sneakersnya. Topi terbaliknya, candidnya. Ya memang tak salah, tapi tolong jaga. Tolong sangat.

Ulang lagi, hanya setitik nila, rosak susu sebelanga.

Aku pernah ternampak caption gini,
"Siapa kata niqabis tak boleh swag? Hahaha
#NiqabisSwag #Suwekk."

Dengan jubahnya, niqab separuhnya. 

P/S Niqab dan purdah itu sama :)

Cuma Malaysia panggil purdah,
Indonesia panggil cadar.
Arab panggil niqab. Bukannya purdah tu niqab half. Dan niqab itu yang menutup dahi yee kawan- kawan ^^.

Sambung balik, dengan tudung labuhnya. Dengan 'peace' dua tangan di muka tapi jari terbengkok sikit dan lutut dibengkokkan. 

ALLAH! Tabahkanlah hati niqabis yang tak tergolong dalam golongan ini mendengar kata- kata cemuhan daripada orang luar! 

Maaf andai menilai.
Hanya meluah rasa hati.

Maaf andai ada yang terasa hati.
Hanya menyuara keperitan hati.
Tak niat nak menyakitkan hati.
Apa- apa yang menyinggung aku minta maaf sangat- sangat. :)

Jangan Hanya Setitik Nila, Rosak Susu Sebelanga.
Irdina, 26/11/2015


5 comments:

  1. huhu..maaf sy tidak memakai niqab..tp ada juga lah sy jumpa depan mata sendiri..hari tu dekat kelas seorang perempuan ni pakai niqab tapi baju tshirt dia agak kcik dan seluar yg mcm afdlin shauki tu..

    ReplyDelete
  2. Ohh yang tu Harem Pants.. Kalau warna hitam ok aje. Asalkan memathui syariah dan seluar tu longgar. Kalau corak corak tu tak tahu nak kata apalah.. Huu kita masih cuba husnudzon. Tak apalah, semoga dia berubah InshaAllah ^^

    ReplyDelete
  3. setuju dengan semua penyataan awak..

    ReplyDelete
  4. Pada pendapat saya pula, selagi pemakai niqab/purdah menutup aurat dengan sempurna yakni tidak menampakkan anggota badan lain melainkan muka dan tapak tangan, pada saya tidak salah. Tidak perlu memakai baju yang labuh sampai paras lutut baru boleh memakai niqab. Yang penting baju yang dipakai tidak menampakkan lenggok badan ataupun bahasa mudah aurat. Mungkin disebabkan tipikal niqabis diluar sana kebanyakkannya memakai niqab dengan jubah menyebabkan mindset kita fixed, niqab dan jubah/baju labuh seperti saudari katakan. Hanya kerana dia memakai baju menutup pinggul sahaja tidak sampai ke paras lutut perlukah dia membuka niqabnya?

    Amat wajar sekali saudari menegur niqabis yang menampakkan lengannya. Itu sudah tidak menutup aurat. Memakai niqab tapi memakai baju yang menampakkan lengan, itu wajar saudari bangkitkan. Saya puji tindakan saudari menegurnya melalui dm.

    Apa-apa pun saya hanya menyuarakan pendapat saya.

    ReplyDelete
  5. tbh, imo melarang diorang yang kurang sempurana amalnya daripada memakai niqab tu would be too harsh on them, because tho kita bole nampak what they do and all, we don;t know what's in their hearts..penah saya jumpa a friend yang suka suka pakai niqab sebab she feels like it (which is satu hidayah Allah imo) and dia bukannya kira orang alim pun with pakaian ketat and all, but in the end, she slowly belajar cara memperfectkan her imperfections..by herself. Kalau dulu saya bersuara mengatakan itu salah ini salah in front of her, than ada keberangkalian she wouldn't be like the way she is today, sebab people yang nak berubah, they need soft words and not harsh words..

    ReplyDelete

Hey, tinggalkan komen walaupun satu ^^ !